Veelgestelde vragen
BOEKING, BETALEN EN REISDOCUMENTEN
Wanneer is mijn boeking definitief?
Als je je gegevens aan By June hebt doorgegeven en akkoord bent gegaan met onze voorwaarden (en die van de ANVR) beschouwen wij je boekingsaanvraag als definitief. Je ontvangt dan per email de bevestiging dat wij je boekingsaanvraag hebben ontvangen. Vervolgens gaan wij je boekingsaanvraag verwerken en als alles in orde is, is de boeking definitief en ontvang je binnen een paar dagen de officiële bevestiging/factuur.
Factuur en betaling
Binnen enkele werkdagen volgt de factuur. Controleer deze heel goed, zowel je persoonlijke gegevens als de reisgegevens moeten absoluut correct zijn weergegeven. Mocht er iets niet correct zijn, meld dit dan direct bij ons: info@byjune.nl Latere melding kan vergaande gevolgen voor je reservering betekenen en/of kosten met zich meebrengen. Na ontvangst van de factuur betaal je 35% van het totaalbedrag (plus de volledige kosten van de bijdrage aan het Calamiteitenfonds, de reserveringskosten en eventuele extra's die je los bijboekt, als bijvoorbeeld verzekeringen en bagage). Betalen kan per bankoverschrijving of via Snel reservering bekijken in "Mijn By June" (te vinden rechtsboven op onze website). Het restant moet uiterlijk 6 weken voor vertrek door ons ontvangen zijn.
Mijn baby wordt 2 tijdens de vakantie. Waar moet ik rekening mee houden?
Baby's tot 2 jaar hebben geen eigen stoel in het vliegtuig. Als je baby 2 wordt tijdens de vakantie ligt het aan de luchtvaartmaatschappij of dat iets uitmaakt:
Corendon (Dutch) Airlines
Een baby tot twee jaar heeft op de heen- en terugvlucht geen eigen stoel. Tijdens beide vluchten moet de baby bij één van de ouders op schoot. Wordt jouw baby tijdens de vakantie (met een maximale verblijfsduur van twee weken) twee jaar, dan beschouwt Corendon (Dutch) Airlines het kind nog steeds als een baby. Op de terugvlucht heeft het kind dus geen eigen stoel en berekenen wij geen extra kosten. Wanneer je toch graag een eigen stoel (tegen betaling) voor jouw baby wenst, is het mogelijk dit tijdens de reservering (telefonisch) aan te geven. Tijdens de start en landing moet je de baby wel op schoot nemen.
KLM
Reis je met een baby en wordt deze tijdens verblijf op de vakantiebestemming twee jaar, dan beschouwt KLM de baby voor de heen- en terugreis als kind met een eigen stoel. Bij boeking via de website wordt dit niet goed verwerkt. Houd dus rekening met een prijscorrectie. Neem voor de juiste prijs contact op met het Contact Center tel. 020-4499470 van maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur of via email: info@byjune.nl
Transavia
Reis je met een baby en wordt deze tijdens verblijf op de vakantiebestemming twee jaar, dan beschouwt Transavia de baby op de terugreis als kind met een eigen stoel. Bij boeking via de website wordt dit niet goed verwerkt. Houd dus rekening met een prijscorrectie. Neem voor de juiste prijs contact op met het Contact Center tel. 020-4499470 van maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur of via email: info@byjune.nl
Bijdrage SGR
De SGR-bijdrage is een heffing die By June als SGR-deelnemer in rekening moet brengen bij alle klanten die een nieuwe boeking bij ons maken. Door alle financiële verplichtingen die de SGR is aangegaan voor SGR-deelnemers, is een publieksbijdrage helaas onvermijdelijk geworden. Voorbeelden van deze financiële verplichtingen zijn de garanties op vouchers, terugbetaling na 12 maanden in plaats van 14 dagen bij annulering van de reis, het voucherfonds en een toename van schaderisico's. De heffing bedraagt € 5,- per persoon. Voor kinderen onder de 2 jaar, op het moment van boeken, hoeft deze bijdrage niet betaald te worden. De bijdrage is verwerkt in de basisreissom. Voor meer informatie over deze heffing verwijzen wij je naar de SGR website https://www.sgr.nl/
Wijzigingen
Mocht je wijzigingen willen doorvoeren of moet de reis toch geannuleerd worden, hanteert By June de ANVR reizigersvoorwaarden en zijn er dus kosten aan verbonden.
Omdat er soms wat verwarring bestaat over aankopen via internet, willen wij je er extra op wijzen dat ook boekingen die via de website worden gemaakt direct definitief zijn. De afkoelingsperiode waar in de wet ‘kopen op afspraak’ melding van wordt gemaakt, is niet van toepassing op vakantiereizen.
Wanneer ontvang ik mijn reisdocumenten?
De vliegtickets, hotelvouchers en routebeschrijving naar je accommodatie ontvang je ca. 7 dagen voor vertrek in je mailbox.
VLUCHTEN
Vanaf welke luchthaven kan ik vertrekken?
Vertrek vanaf Amsterdam/Schiphol is voor alle bestemmingen mogelijk. Vertrek je liever vanaf een andere luchthaven? Selecteer dan in het boekingsproces de luchthaven van je keuze. Vertrek je vanaf Maastricht of Groningen, dan kun je, als By June passagier, gebruik maken van gratis parkeergelegenheid bij de luchthaven.
Is mijn reis inclusief bagage?
Handbagage is bij iedere reis inbegrepen. Afmeting en gewicht kan per bestemming en luchtvaartmaatschappij verschillen.
Meer informatie hierover vind je bij iedere accommodatie onder het kopje vucht&bagage (boven de openingsfoto).
Ruimbagage is niet inbegrepen.
In stap 2 van het boekingsproces (verzekeringen en bagage) kun je direct ruimbagage reserveren. De bagageregels verschillen per luchtvaartmaatschappij. Deze zijn terug te vinden op onze website bij de door jou geboekte accommodatie onder het kopje ‘vlucht&bagage’ (boven de openingsfoto). Als je niet direct tijdens het boeken van je reis ruimbagage hebt gereserveerd vind je bij vlucht&bagage ook een link, waarmee je op de juiste pagina komt om de bagage alsnog te kunnen boeken. Op deze pagina kun je ook stoelen reserveren en online inchecken. Of je logt in via Mijn By June (rechtsboven aan onze website), kies voor snel reservering bekijken en voer je boekingsnummer en achternaam in. Je boekingsgegevens worden dan zichtbaar en je kunt o.a. bagage toevoegen. Check de informatie onder vlucht&bagage bij je accommodatie voor de tarieven, van wanneer tot wanneer er bagage bijgeboekt kan worden, enz.
Zijn de gepubliceerde vluchttijden de definitieve vluchttijden?
Nee, de gepubliceerde vluchttijden zijn geen definitieve vluchttijden. Ze kunnen altijd tot kort voor vertrek nog wijzigen. De vlucht kan iets eerder of later vertrekken maar een ochtendvlucht kan ook een avondvlucht worden of andersom. Dit hoort bij een chartervlucht, als onderdeel van een pakketreis.
Tickets spaties vervallen
Vanwege een internationale afspraak zullen spaties in achternamen vervallen en worden voorvoegsels en naam aan elkaar geschreven op de tickets vermeld.
Er staat geen ruimbagage op mijn vliegticket vermeld?
Dat klopt. Ook al heb je al ruimbagage gereserveerd voordat de vliegtickets worden toegestuurd, dan wordt op het vliegticket alsnog altijd 0 kg vermeld. Uiteraard kun je gereserveerde bagage wel terugvinden/controleren. Log hiervoor in met je boekingsnummer bij "Mijn By June" of op de website van de luchtvaartmaatschappij die je vlucht zal uitvoeren.
Mijn vliegtijden zijn gewijzigd, mag dat zomaar?
De vluchttijden zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen daar het chartervluchten zijn. Zelfs na ontvangst van de vliegtickets of de reisdocumenten kan de vluchttijd nog veranderen. Daar hebben wij jammer genoeg geen invloed op. Wij adviseren je om vanaf een dag voor aanvang van de reis zelf de vluchttijden te checken. Ga hiervoor naar onze website en kies rechtsboven voor "Mijn By June " - snel reservering bekijken, na invoer van je 7-cijferig boekingsnummer, achternaam en geboortedatum krijg je toegang tot de boekingsgegevens, inclusief actuele vluchtschema's.
Ik ga op reis met een kleine kinderen. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Iedere vliegmaatschappij heeft daar zijn eigen regels voor. Alles wat je maar zou willen weten over vliegen met baby’s en kinderen vind je hier:
Vlieg je met Corendon: https://www.corendon.nl/klantenservice/babys-kinderen/
Vlieg je met Transavia: https://www.transavia.com/nl-NL/service/vliegen-met-baby/
Wil je ter plaatse gebruik maken van kinderzitjes in de huurauto (zie ook kopje Autohuur), een kinderbedje in de accommodatie of heb je andere specifieke wensen? Geef dit tijdig, bij voorkeur uiterlijk 6 weken voor vertrek, aan ons door, zodat we dit nog voor je kunnen regelen.
Vermiste of beschadigde bagage
Als je bagage niet op de luchthaven bij aankomst aanwezig is, of als je de bagage beschadigd aantreft, laat je direct op de luchthaven een PIR rapport opmaken. Dit rapport heb je nodig voor de reisverzekering. Als de bagage niet aankomt op de bestemming, betekent dit vrijwel altijd dat de bagage abusievelijk in het verkeerde vliegtuig terechtgekomen is. Noch de luchtvaartmaatschappij noch By June is aansprakelijk voor het op een latere vlucht afleveren van je bagage. Het is raadzaam om een reis en/of annuleringsverzekering af te sluiten want in geval van schade of vertraging kun je daar in sommige gevallen een beroep op doen.
Moet ik zelf mijn terugvlucht herbevestigen?
Ja, inderdaad. Het herbevestigen van vluchten is alleen zodat jij zelf kunt verifiëren of het reisschema van jouw terugvlucht niet gewijzigd is. Je kunt de geplande vliegtijden checken als je met boekingsnummer en achternaam inlogt via Mijn By June. Doe dit altijd 48 tot 24 uur voor vertrek. Heb je geen toegang tot je boekingsgegevens via mijn By June, neem dan contact met ons op. Voor vluchten op zondag en maandag kan dat op de vrijdag ervoor. Voor vluchten op alle andere dagen kan dat de dag ervoor. Je kunt ons voor het herbevestigen van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur telefonisch (020-4499470) bereiken, en anders door de week via mail (info@byjune.nl).
AUTOHUUR
Ik heb ook een autostoeltje/babybedje enz. voor mijn kind nodig. Hoe kan ik deze via de website reserveren?
Jammer genoeg kan dat niet via onze website. Stuur ons na je boeking gewoon een mailtje waarin je zet wat je precies extra wilt reserveren, dan geven wij dit door aan de autoverhuurder c.q. onze agent ter plaatse. Betaling hiervan is altijd direct aan de autoverhuurder of de accommodatieverschaffer.
Heb ik écht een creditcard nodig?
Ja, inderdaad. Voor het afhalen van de auto heb je een creditcard nodig die op naam van de hoofdboeker c.q. eerste bestuurder moet staan. Zorg dat je ook je pincode weet, daar dit op sommige bestemmingen nodig zal zijn. Op een paar bestemmingen is het ook mogelijk de borgsom contant te voldoen. Check hiervoor de informatie op onze website bij de accommodatie onder het kopje autohuur.
De reis is inclusief auto. Geldt dit vanaf aankomst tot vertrek?
Ja. Wij reserveren de huurauto op basis van de bij vertrek bekende vliegschema's. De huurauto staat dus vanaf het moment van aankomst tot het moment van vertrek tot je beschikking.
Ik kom heel vroeg/heel laat aan. Is het autoverhuurkantoor dan (nog) wel open?
Ja hoor, daar wordt rekening mee gehouden, maar het kan zijn dat door de vluchttijden of een schemawijziging (helaas hebben wij daar geen invloed op) de auto alleen buiten kantoortijden kan worden opgehaald en/of teruggebracht. De autoverhuurder brengt dan een vast bedrag in rekening (zie de informatie op onze website bij de accommodatie van je keuze, kopje ‘autohuur’ voor de hoogte ervan).
Accommodatie:
Zijn er handdoeken en lakens aanwezig?
In alle accommodaties (m.u.v. van een aantal appartementen/huizen in Italië) wordt bedlinnen en handdoeken (voor in de badkamer) verzorgd. Wisseling van linnengoed gebeurt in de meeste accommodaties zo om de 3 à 4 dagen. Strand/zwembad handdoeken en keukenlinnengoed moet je meestal wel zelf meenemen. Wisseling van linnengoed gebeurt in de meeste accommodaties 1 tot 3 keer per week. Eventuele afwijkingen en of bijzonderheden staan in dat geval bij de accommodatie vermeld.
Hoe laat kan ik inchecken en uitchecken bij de accommodatie?
Inchecken kan meestal vanaf 15.00 uur. Met name in Italië zijn enkele uitzonderingen met een inchecktijd van 17.00 uur (Indien van toepassing staat dit bij de accommodatie vermeld). Bij een hele vroege heenreis, zal de accommodatie-eigenaar altijd zijn best doen je appartement/kamer eerder gebruiksklaar te hebben. Of dit lukt is mede afhankelijk van de vertrektijd van de vorige gasten.
Uitchecken moet meestal rond 10.00 uur. Bij een hele late terugvlucht kan in overleg met de eigenaar soms de kamer/het appartement langer aangehouden worden. Vaak wordt hier een bedrag voor gerekend. Betaling hiervan is altijd ter plaatse rechtstreeks bij de eigenaar.
Niet tevreden:
Ik heb een klacht, wat moet ik doen?
Ondanks alle zorg vooraf kan het gebeuren dat je toch niet helemaal tevreden bent over de reis, je accommodatie of de auto. Of misschien loop je ter plaatse tegen een probleem aan. Wij gaan ervan uit dat de By June-reiziger niet gelijk in paniek raakt en best in staat is bepaalde zaken zelf op te lossen. Neem altijd eerst contact op met de betreffende dienstverschaffer ter plaatse (lokaal agentschap, accommodatiebeheerder, autoverhuurmaatschappij) en leg je probleem voor. Meestal kunnen zij je goed helpen zodat je snel weer verder van je vakantie kan genieten. Is contact niet mogelijk of wordt je probleem niet naar tevredenheid opgelost, neem dan direct vanaf je vakantieadres per e-mail info@byjune.nl of telefoon +31-204499470 (maandag-vrijdag 10.00 - 17.00 uur) contact op met By June in Nederland. Dit is echt noodzakelijk omdat we je alleen kunnen helpen als we op de hoogte worden gesteld. Ben je eenmaal terug in Nederland, dan kunnen we het probleem niet meer oplossen. Klachten die dus pas na terugkomst voor het eerst aan ons worden voorgelegd, kunnen we dan ook niet in behandeling nemen. Voor verdere informatie verwijzen wij je naar de ANVR-Reizigersvoorwaarden: https://www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf